Thursday, May 05, 2005

Kultur

Jag läste just Doc Searls Getting Flat, Part 2. Själva handlingen är interessant men kommentaren kring Microsofts kultur påminnde mig om en annan artikel jag läste alldeles nyligen. Tyvärr kommer jag inte ihåg länken men den utlyste Microsoft som ett företag där akademiska meriter betyder allt. Det hela får mig att tänka på hur viktigt det är med "corporate culture." Jag jobbade på IBM för tolv veckor från Januari till Aprill. Det var en hyffsat bra erfarenhet. Dels för att jag jobbade mest med studenter som mig själv och dels för att dom gav oss mycket frihet i vad vi skapade. Under hela tiden så uppmande dom en att komma tillbaka till företaget och jobba heltid när man var klar med studierna. Tyvärr så vet jag inte om jag tänker göra det. Om det blir av så skulle det vara med de fåtal interessante personer som jag träffade personer som jobbade med spännande projekt. Annars, på det stora hela så känndes kulturen inte så kul och det är en tur jag helst slipper.

Jag tror att kulturen spelade störst roll när jag valde mellan skolor. Stanford ska visst var väldigt lungt och slappt på sitt sätt. Men samtidigt så är skolan omcirklat av ett område som är bland det hetaste när det kommer till vad jag sysslar med. Jag ser fram imot att vara bland otroligt duktiga människor och att kunna lära från dom. Larry Page från Google (och från Stanford) höll ett tal vid utgången på University of Michigan (en skola jag valde bort). Han sa något som jag har trott sedan jag blev intagen och accepterade Stanfords inbjudan. Han sa att han trodde att skolan hade begått ett stort mistag när dom tog in honom och när han kom dit så skulle han bli hemskickad på en buss. Nu blev det ju inte riktigt så men vi får se vad som händer med mig.

No comments: